top of page
Search
  • EvelineC

Back to the roots

Updated: Mar 8, 2022

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021). In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het derde thema is BACK TO THE ROOTS.

Mijn roots, mijn wortels, waar liggen die eigenlijk? In het stadje waar ik geboren ben, maar uiteindelijk nog geen jaar heb gewoond? Of in de stad waar ik het grootste deel van mijn jeugd doorbracht, voordat we weer verhuisden? Op de plek waar mijn eerste eigen huis stond?


Als in het oude Israël het jubeljaar aanbrak, elk 50e jaar, mocht iedereen (ook de onvrijen, de slaven!) terugkeren naar de eigen grond. Het was als het ware een reset, de situatie werd weer hersteld in de oorspronkelijke staat, zoals het was bedoeld. Als je in die 49 jaar om een of andere reden je vrijheid, je bezit, datgene wat jouw erfdeel was, je wortels, was kwijtgeraakt, dan was dat niet blijvend. Er was terugkeer mogelijk. Wat een perspectief, wat een prachtige manier om samen te leven en werken!


Maar waar is dan mijn erfdeel, waar zijn mijn wortels? Al denkend hierover realiseer ik me dat mijn wortels niet in een stad zijn; mijn erfdeel is geen plek op een kaart. ‘Back to the roots’ betekent dat ik terug mag naar wie ik ben, want dat is waar ik thuishoor.


Mijn erfdeel is een plek in mezelf, de plek waar ik thuis ben en waar ik tot rust kom. De plek van waaruit ik liefheb, aanwezig ben en de wereld in ga. De plek die mede is gevormd in mijn kindertijd door liefhebbende ouders en het gezin waarin ik thuis was. Die ook is gevormd door wat ik heb meegemaakt en hoe ik ermee ben omgegaan. Die nu ook zo sterk bepaald wordt door het gezin waarvoor ik een thuis mag zijn, mijn man en kinderen. Maar die ten diepste in mijzelf is. Daar ben ik thuis, zodat ik op andere plekken thuis mag zijn en mag brengen, wortels mag helpen creëren.

In dit jubeljaar in mijn leven mag ik herontdekken en stilstaan bij waar ik begon, waar ik ben, écht ben. Ik mag mijn eigen grond weer claimen, ook als ik die onverhoopt was kwijtgeraakt. En vanuit die plek, mijn erfdeel, is er een nieuw begin, altijd weer.


Misschien verlang jij ook wel naar het her-ontdekken van jezelf, je begin. Of naar het ontdekken van wat van jou is. Of misschien wil jij je eigen grond weer claimen, of opnieuw beginnen. De Maker, die jou heeft bedoeld, roept je op om thuis te komen bij je oorsprong, bij jezelf, bij Zijn eigen hart.


Er is een thuis, ook als je het bent kwijtgeraakt!

Er is een nieuw begin, ook als je voelt dat je geen kant meer op kunt!

Back to the roots!


Wil je aan de slag met je verlangen? Heb je even iemand nodig die een stukje met je oploopt? Weet je zelf niet meer zo goed wat je wilt, alleen maar dat het anders is dan hoe het nu gaat? Neem gerust eens vrijblijvend contact met me op, je bent zo welkom!




97 views1 comment

Recent Posts

See All
bottom of page