top of page
Search
  • EvelineC

Geef jij 100% vertrouwen?

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021). In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het eerste thema is RUIMTE.

Soms kan je tijd en je ruimte zo ingenomen worden door dingen van buiten; dingen die je overkomen, waar je geen controle over lijkt te hebben. Door een complexe situatie waar je onderdeel van bent geworden, of verdriet van geliefden waar je bij bepaald wordt. In deze tijd die zo bepaald wordt door corona en coronamaatregelen, waar iedereen thuis werkt en (nog) thuis naar school gaat, kan het ook zijn dat je ervaart dat je leven alleen nog maar bestaat uit aan huis gekluisterd zijn; iedereen zit met een laptop voor zich en een koptelefoon op ergens op een plekje in huis en er is geen leefruimte meer, geen ademruimte. Alle ruimte en tijd wordt ingenomen door dingen van buiten.

Zo ging het bij... Ik voelde me geleefd door die dingen van buiten. Ze namen mijn avondruimte in, soms letterlijk door afspraken en overleggen, soms figuurlijk doordat ze mijn ‘headspace’ mijn denk- en voelruimte innamen. Er was weinig ruimte voor andere dingen. Ze kwamen tussen mijn ‘samen’ met anderen, vulden de lege ruimte tussen ons op, zodat er geen echt contact meer was. Ze belemmerden me om perspectief te houden en verder te kijken dan het moment of de situatie.


k voelde me rusteloos, verward, overweldigd en soms ook alleen. Niet omdat er geen warme, lieve, betrokken mensen om me heen waren, maar omdat de ruimte tussen ons gevuld was en ik er niet overheen kon reiken. Althans niet echt, niet zodanig dat het een van-hart-tot-hart kon zijn.


Misschien herken je dit gevoel. Het vreet misschien niet dagelijks aan je, en je houdt het best een tijd vol, maar van binnen kan het zo alleen en dor voelen, zo overweldigd en gehaast. Je zoekt naar rust, naar verbinding met jezelf en de ander, naar regie over je leven.

Maar je weet niet meer hoe….


Midden in die haast, chaos en ruimteloosheid klonk deze vraag:

Vertrouwen ontvang je niet, vertrouwen geef je; hoe zit het met jou, geef jij 100% vertrouwen?

Wat een confrontatie met mezelf! De pijnlijke ontdekking dat ik mezelf steeds verder opsloot in de kleine ruimte van binnen, waardoor ik vooral zelf in de weg stond van de verbinding waar ik zo naar verlangde. Dat ik me liét overweldigen door die dingen van buiten. Dat ik zelf mijn denk- en voelruimte liet vullen door die dingen en dat er een ander was die graag samen wilde zijn met mij, die op me wachtte. Niet alleen een ander, maar ook dé Ander. Hij nodigt uit, Zijn armen wijd open. Geef ik 100% vertrouwen? Laat ik los wat me de adem beneemt, wat de ruimte vult met chaos en onrust? Durf ik de ruimte te overbruggen naar de ander, naar dé Ander en daarmee naar mezelf?


Hoe zit het met jou, geef jij 100% vertrouwen?

PS - Wordt 2021 ook jouw Jubeljaar? Of zit je nog vol met vragen en chaos in je hoofd, weet je niet welke kant je op moet en ben je eigenlijk wel de hele tijd aan het ploeteren en zwoegen? Misschien is het tijd om het roer om te gooien en te gaan leven vanuit de overvloed van genoeg! Wil je eens sparren met iemand over hoe je daar nu een begin mee kunt maken? Of heb je een vraag waar je eens met iemand over door wilt praten?

Maak dan gebruik van mijn verjaardagscadeau aan jou, ter ere van mijn jubeljaar. In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een volgende stap zetten, en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.

29 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page