top of page
Search
  • EvelineC

Het is wat het is

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021)

In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het eerste thema is RUIMTE.


Ik heb er nogal tegenaan geschopt, er moeite mee gehad, me ertegen verzet… De uitspraak ‘het is wat het is’. Want iets in mij wil altijd verder, anders, meer en beter. En ‘het is wat het is’ klinkt als berusting, een gelaten aanvaarden van wat is, zonder perspectief op een wijdere horizon. Mijn motto was eerder ‘haal het beste uit jezelf en je leven’, want dat bracht nieuwe vergezichten, avonturen, energie.


En toch merkte ik ook door de jaren heen dat ik daar moe van werd; moe van mijn eigen verlangen. Altijd maar verder en beter willen, betekende ook dat er geen rust was, geen ruimte om te genieten van nu, geen plek voor genoeg. Zo ontdekte ik dat er naast dat verlangen naar groots, energiek en verder ook een verlangen was naar klein, rust en hier.

Sinds vorige week ben ik officieel erkend HSP coach via hoogsensitief.nl, waar ik reuze trots op ben! Tijdens de opleiding viel het kwartje eindelijk helemaal door: een verlangen of zelfs behoefte aan avontuur en verandering hoort heel diep bij mij MAAR TEGELIJKERTIJD OOK die intense behoefte aan rust, balans en hersteltijd. En die botsen nog wel eens met elkaar. Ik ontdekte dat ik een hoogsensitieve High Sensation Seeker ben, die geniet van variatie, uitdaging en nieuw, en die tegelijkertijd ook makkelijk overprikkeld kan worden als ik niet goed voor mezelf zorg, door balans te zoeken en tijd te nemen voor rust en herstel.


Een ontdekking die me ruimte geeft om te exploreren en mezelf ook hierin te accepteren. Dit is wat het is, en hoe prachtig is dat! Want zo wordt ‘het is wat het is’ een startpunt en niet een eindpunt. Van hieruit mag ik de mooie kanten naast de scherpe kanten van mijn hele ik zetten en balans vinden. Van hieruit mag ik mijn hele ik omarmen en met liefde leren bezien.


De Oostenrijkse dichter Erich Fried (1921-1988) heeft hier een prachtig en passend gedicht over geschreven, dat is vertaald door Remco Campert:

Het is wat het is

Het is onzin zegt het verstand Het is wat het is zegt de liefde

Het is ongeluk zegt de berekening Het is alleen maar verdriet zegt de angst Het is uitzichtloos zegt het inzicht Het is wat het is zegt de liefde

Het is belachelijk zegt de trots Het is lichtzinnigheid zegt de voorzichtigheid Het is onmogelijk zegt de ervaring Het is wat het is zegt de liefde


De liefde geeft ruimte om mezelf te omarmen en accepteren en ook de ander. Ook die ander mag zijn wie hij of zij is, met mooie en scherpe kantjes. Dat is de ruimte van liefde...


Misschien heb jij ook wel dingen over jezelf ontdekt die ruimte geven, ik ben benieuwd! Of misschien ben je juist nog wel op zoek naar ruimte en balans, vind je het moeilijk jezelf of het leven te accepteren zoals het is. Zoek niet alleen! Vind anderen met wie je kunt delen en die je kunnen aanmoedigen. Maak van ‘het is wat het is’ in liefde je startpunt, van waaruit je met ruimte en rust het avontuur van je leven vol aan kunt gaan!

PS - binnenkort start ik een nieuwe online training 'Het avontuur van je leven', met een wel heel bijzondere aanbieding... Houd mijn website of social media in de gaten als je geïnteresseerd bent!


En natuurlijk kun je ook nog altijd gebruik maken van mijn speciale jubeljaarcadeau:

In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een volgende stap zetten, en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.


Kijk voor meer mooie foto's eens op unsplash.com, waar de foto's uit dit blog ook vandaan komen!


61 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page