top of page
Search
  • EvelineC

Ik kan kiezen!


Keuzestress, een typische kwaal van onze tijd. Volgens onderzoeker Barry Schwarz is het een vorm van stress die wordt veroorzaakt doordat iemand wordt overspoeld met informatie die overwogen moet worden om een ‘goede’ keuze te maken. Hoe weet je nu of dit de goede keuze is, laat staan de beste? Onze wereld is steeds complexer geworden en we hebben toegang tot een overweldigende overvloed aan informatie. Dat verlamt. Op welke partij moet ik nu stemmen volgende week? Welke middelbare school is de beste voor mijn dochters? Moet ik me nu wel of niet laten vaccineren? Zelfs terwijl ik al die vragen opschrijf, voel ik de muren als het ware op me af komen. Mijn ruimte krimpt…

Maar de afgelopen weken lijken allerlei gedachtenlijntjes bij elkaar te komen, vanuit boeken, gesprekken, lezingen en meer en ik begin het me opnieuw te realiseren:

IK KAN KIEZEN. Ik bén geen slachtoffer van informatie, van complexiteit of van wat er om me heen speelt; ik kan kiezen!


"Een persoon kan alles worden afgenomen, behalve één ding: de laatste van de menselijke vrijheden, namelijk in alle gegeven omstandigheden kunnen kiezen welke houding je aanneemt, je eigen weg kunnen kiezen."


De bekende psychiater en neuroloog Victor Frankl ontdekte dit al in concentratiekamp Auschwitz. Als Holocaust overlever schreef hij later het boek ‘De zin van het bestaan’. In dit boek onderzocht hij aan de hand van o.a. zijn eigen ervaringen hoe het sommigen (en hemzelf ook) lukte om zelfs in de verschrikkingen van de concentratiekampen betekenis te vinden in hun leven. Victor Frankl koos ervoor om niet op te geven, om door te gaan en een nieuw leven op te bouwen na de oorlog. Die keuze leidde tot meer dan 32 boeken, 29 eredoctoraten en een therapie om mensen te helpen weer betekenis te geven aan hun leven.

Hij koos voor ruimte.

De ballerina van Auschwitz, zoals Edith Eva Eger wel wordt genoemd, beschrijft in haar boek De Keuze hoe ze Frankl’s boek voor het eerst leest: “Eindelijk begin ik te begrijpen dat ook ik een keuze heb. Dit besef zal mijn leven veranderen.” En dat deed het. Ze ging psychologie studeren op haar 41e, promoveerde op haar 50e en publiceerde haar eerste boek De Keuze in 2017 op haar 90e. Vorig jaar kwam haar tweede boek uit, Het Geschenk. Zij koos voor vrijheid.


“Er is slechts één weg naar geluk en dat is op te houden met je zorgen maken over dingen waar je geen invloed op hebt.”

Een citaat van Epictetus, een vrijgelaten slaaf uit de 1e eeuw na Christus en bekend filosoof. Toen al wisten de stoïcijnen dat er zaken in het leven zijn waar we invloed op hebben en zaken waar we geen invloed op hebben. Het is wat het is, schreef ik in mijn vorige blog. Het is wat het is, zegt de liefde, schreef Erich Fried. Kies voor geluk!

We moeten zo goed mogelijk doen wat in onze macht ligt, en voor de rest met de omstandigheden omgaan zoals ze nu eenmaal zijn”, schreef Epictetus ook. 'Choose your battles'; vecht niet tegen alles, of zelfs niet vóór alles, maar kies! Kies om te vechten voor het goede dat in jouw macht ligt en accepteer de rest. Niet alleen: het is wat het is, maar ook:

kies voor de ruimte!


Volgende week zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer en misschien heb je na een jaar corona je buik wel vol van politiek en van keuzes die anderen voor je hebben gemaakt. Misschien heb je wel het gevoel dat jouw stem toch niets uitmaakt. Of misschien ben je gewoon moe en murw door omstandigheden die je terneer drukken. Ik wil je aanmoedigen om te kiezen voor de ruimte. Om je te realiseren dat dit ene je nooit afgenomen kan worden, nl. dat je kan kiezen welke houding je aanneemt, dat je je eigen weg kunt kiezen. Dwars door alles heen! Kies voor de ruimte!


PS – als je toe bent aan een stap naar meer ruimte, als je een keuze wilt maken voor leven, vrijheid, geluk en ruimte, maar je weet niet precies hoe of wilt er gewoon eens over doorpraten met iemand, weet dan dat je welkom bent! Ik loop graag een stukje met je op en help je het avontuur van je leven weer te ontdekken. Neem contact op voor een vrijblijvend gratis online kennismakingsgesprek of maak gebruik van mijn speciale jubeljaarcadeau 50voor50, waarin ik in 50 minuten via Zoom met jou de diepte in ga en je help een volgende stap zetten voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even een duwtje in de rug nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.


37 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page