top of page
Search
  • EvelineC

Laat het los, laat het gaan....

Maandagochtend, ik was er klaar voor; de kinderen zouden weer volledig naar school gaan, overblijven en na school naar de BSO, en het leven zou weer een stukje normaler worden. De avond ervoor hadden we met elkaar het einde van de thuisschoolperiode door corona gevierd met een heerlijke maaltijd, de tassen stonden klaar (ja, ook de gymtassen, je weet maar nooit…), de email en whatsapp waren tig keer gecheckt of alles klopte – ik was er klaar voor!


Tot ik uit de douche stapte, blijkbaar een gekke beweging maakte en me niet meer kon bewegen van de pijn… Ik kon nog net naar mijn bed strompelen waar ik met natte haren en een handdoek om me heen in de foetushouding ging liggen en ik riep manlief. Wat een moment om door je rug te gaan! De rest van de dag lag ik, inmiddels gelukkig wel afgedroogd en wat aangekleed, in bed; daar was het nog een beetje vol te houden met pijnstillers. Ik kon niks!


Loslaten, dát kon ik, of beter, dat móest ik. Hadden de kinderen hun tassen wel mee? En zouden ze onthouden dat ze gingen overblijven? Had manlief gedacht aan dit en dat en zus en zo? En die vergadering waar ik niet bij zou zijn, hoe moest dat? En zou iemand doorgeven dat….?? Nog een tijd lang stormden de gedachten door mijn hoofd en probeerde ik of ik toch niet overeind kon komen of toch nog even kon bellen of wat dan ook. Maar ik kon niks behalve proberen de pijn te doorstaan en in ieder geval niet erger te maken.


Loslaten… hoe vaak worden we er niet mee geconfronteerd in ons leven dat we moeten loslaten? Dat we niks kunnen behalve proberen door de situatie heen te komen en de pijn niet erger te maken? Dat we machteloos staan? Dat we ons afvragen hoe het verder moet?

Aan het eind van de maandag bleek dat alles prima was gegaan. Ook zonder mij waren de kinderen mét tassen op school gekomen en naar de overblijf én de BSO gegaan. Ook zonder mij had manlief alles (en meer) geregeld. Ook zonder mij ging die vergadering gewoon door en ook zonder mij kwam het allemaal gewoon goed. Laat het los, laat het gaan....


Hoe is dat bij jou? Welke dingen mag jij leren loslaten? En wat heb je daarvoor nodig?

Laat je reactie gerust hieronder achter, of neem contact met me op om hier eens over door te praten!

Foto van Leo Rivas, unsplash.com

57 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page