top of page
Search
  • EvelineC

Loslaten is kiezen wat je vasthoudt

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021). In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het tweede thema is LOSLATEN.

Zo, mijn eerste thema zit er op. Zeven weken heb ik gestudeerd op, gedacht en geschreven over zoeken naar ruimte voor mezelf, dwars door de alledaagse gang van het leven heen, dwars door beperkingen heen, in zonnige en in moeilijke tijden. En ik heb ruimte gevonden, juíst ook in die alledaagse gang van het leven, juíst ook in de beperkingen. Want als alles op zijn kop gezet wordt, dan ontstaat er ruimte. Ruimte om anders naar dingen te kijken, ruimte om te zijn. Ruimte om te luisteren en genade te ervaren. Ruimte ook om opnieuw te beginnen als het me af en toe weer eens niet lukt…


En dan het tweede thema, loslaten. In het Jubeljaar worden slaven vrijgelaten, schulden kwijtgescholden en is er ruimte voor herstel. Vrijlaten, ofwel loslaten. Loslaten van dat wat knelt en dat wat beperkt.

Misschien herken je het wel, dat je voelt dat je vast zit. In patronen, in een baan, in een relatie, in beknellende gedachten. Je verlangt er naar om vrij te zijn en ruimte te ervaren, maar het is niet eenvoudig om los te komen van die gedachten of die patronen, om los te laten. Het kan misschien zelfs wel aanlokkelijk zijn om drastische besluiten te nemen en je baan op te zeggen of je huwelijk op te geven, omdat je denkt dat dát vrijheid brengt.


Vaak blijkt de werkelijkheid veel complexer. Want onvrijheid zit heel vaak niet in de beperkingen van buiten, maar in de beknellingen van binnen. Vrijheid is misschien wel allereerst te vinden in de mogelijkheid te kunnen kiezen. Dus laten we loslaten eens van de andere kant bekijken; loslaten is niet zozeer je handen openen om eruit te laten vallen wat er in zit, loslaten betekent juist kiezen wat je vasthoudt. Loslaten is kiezen voor dat wat belangrijk is, zelfs als het (nog) niet goed is of vervulling brengt. Kiezen voor wat waardevol is en kostbaar, voor wat hoop geeft en perspectief, voor wat de moeite waard is om voor te vechten en je dáár dan aan verbinden. Je er aan verbinden en dan stevig vasthouden.


Wat kies jij om stevig vast te houden?

PS – Als je aan het worstelen bent met loslaten en vasthouden, zoek dan iemand op die je daarbij kan helpen. Dat kan een vriend(in) of een zus zijn, en ook een coach. Om het je makkelijk te maken dat eens uit te proberen, heb ik een speciaal jubeljaarcadeau:

In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een stap zetten richting wat jij stevig vast wil houden, en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.


Binnenkort start ik een nieuwe online training 'Het avontuur van je leven', met een wel heel bijzondere aanbieding. Houd mijn website of social media in de gaten als je geïnteresseerd bent!


Kijk voor meer mooie foto's eens op unsplash.com, waar de foto's uit dit blog ook vandaan komen!

72 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page