top of page
Search
  • EvelineC

Never waste a good crisis

Misschien heb jij het ook wel gehoord (of zelf gedacht of gezegd), dat je gebruik zou moeten maken van de tijd en rust en de veranderde focus naar binnen in deze corona crisis, door nieuwe dingen te leren of op te pakken. De pandemie aangrijpen om jezelf te verbeteren. Onderstaande tweet ging viral in april.

En om eerlijk te zijn spreekt het me ook wel aan. Een gekke en moeilijke situatie zodanig omkeren als het ware, dat je er beter uit komt, dat je sterker bent geworden. ‘Never waste a good crisis’ om er sterker en groter uit te komen.


Tegelijkertijd voelt het ook als een last. Net als vele anderen heb ik in de afgelopen maanden helemaal niet (altijd) ervaren dat ik meer tijd over had. Ik vond het ontzettend vermoeiend, druk en energie-vretend. Al die ballen in de lucht houden en dat in een tijd van onzekerheid en spanning. En dan moest ik dus eigenlijk ook nog een nieuwe vaardigheid leren, meer kennis opdoen of (en dat in mijn geval vooral) mijn eigen bedrijf een flinke zwengel geven? Pfff…..

‘Toxic productivity’ noemen we dat ook wel, oftewel schadelijke productiviteit. Jezelf blijven voortjagen, continu aanzetten tot doen en meer doen. Nu we in de vakantie hebben kunnen uitrusten en ontspannen, kunnen we er weer vol tegenaan. En als je niet uitkijkt, zit je direct weer in die modus van doen en meer doen, werken en meer werken. Grenzeloos, en schadelijk, want zo raak je de kunst van het nietsdoen kwijt. Stilzitten en eens niet nuttig bezig zijn, is er niet meer bij, waardoor we altijd ‘aan’ staan en de stress in ons lijf en hoofd toeneemt. Waar houdt het op?

Herken je dit? Word jij ook wel eens geteisterd door schadelijke productiviteit? Wat helpt jou dan om te stoppen, om te ontspannen en even ‘uit’ te gaan? Deel jouw ervaring in de reacties, dan kunnen we leren van elkaar. Want alleen ga je misschien sneller, maar samen komen we verder!



24 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page