top of page
Search
  • EvelineC

Rocky Road

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021)

In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het eerste thema is RUIMTE.


Afgelopen week moest ik mijn leven op dit moment beschrijven aan de hand van een voorwerp. Na lang denken kwam ik op ‘rocky road’.

Rocky road is een lekkernij met chocola, koekjes, noten e.d.; het lijkt een beetje op Arretje Cake als je dat nog kent. Ik maakte dat als kind wel en vond het heerlijk!


Maar rocky road betekent ook een weg vol stenen en rotsen. Als je op een rocky road loopt, dan ga je geen makkelijke weg. Je stoot je tenen aan de stenen en rotsen, je moet telkens uitwijken voor obstakels en je gaat je weg voorzichtig en behoedzaam. Het doet soms pijn en als je niet uitkijkt, lig je zo op je snoet op de weg.

Misschien herken je dat wel, dat je je weg voorzichtig gaat en op je hoede bent: ‘wat komt er nu weer?’ Of dat het pijn doet en je telkens omwegen moet gaan omdat je weg geblokkeerd wordt. Is jouw leven ook zo’n rocky road?


Ik ervaar mijn leven vaak als die rocky road. Aan de ene kant aantrekkelijk en ontzettend lekker, zoet en vol verrassingen, echt genieten! En aan de andere kant soms zo moeizaam, pijnlijk en vol obstakels. Soms overweldigen die stenen en rotsen me en kan ik de weg vooruit niet goed zien. Andere keren kan ik zo intens genieten van de knuffels die ik nog elke dag volop krijg van kinderen en man, of van het spelen in de sneeuw.


Als ik die ogenschijnlijke tegenstelling overdacht, kon me dat wel eens benauwen. Is het leven altijd zo tegengesteld, zo rusteloos, onbeheersbaar en overweldigend? Maar langzamerhand begin ik juist hierin de ruimte te ontdekken in mijn leven. In de beweging, in het onbeheersbare. En ik begin drie belangrijke dingen te leren...


Ten eerste leert het me dat het altijd in beweging is en DAT HET DUS VOORBIJ GAAT. Wat me tegenhoudt, wat pijn doet en wat moeilijk is, het gaat voorbij. Het is niet blijvend en ik hoef me er niet in te verliezen. Er komen ook weer andere tijden, het is in beweging.


En dat brengt me bij het tweede: IK KAN HET NIET BEHEERSEN en dus hoef ik er ook niet tegen te vechten. Het komt én het gaat voorbij. Ik mag leren loslaten, want ik heb er toch geen invloed op. Laat het gebeuren, ontspan, blijf ademhalen en ontdek de ruimte die er is.

De laatste les die ik hieruit leer, is DAT ER RUIMTE LIGT JUIST IN DE TEGENSTELLING TUSSEN LICHT EN DONKER. Het donker in ons leven en de wereld highlight nu juist het licht dat er ook is. Naarmate je meer van het licht mag ervaren, al begint het maar heel klein, zal het donker zijn macht verliezen. Een klein lucifer vlammetje heeft al een enorme impact op het donker, maakt het minder overweldigend. Het geeft me ademruimte, leefruimte om te weten dat licht krachtiger is dan donker. Want het donker maakt het licht juist lichter. En de dalen maken de toppen juist hoger en avontuurlijker. En het uitzicht van die toppen spectaculair en vol hoop!


Is jouw leven ook zo'n rocky road?


PS - Wordt 2021 ook jouw Jubeljaar? Of zit je nog vol met vragen en chaos in je hoofd, weet je niet welke kant je op moet en ben je eigenlijk wel de hele tijd aan het ploeteren en zwoegen? Misschien is het tijd om het roer om te gooien en te gaan leven vanuit de overvloed van genoeg! Wil je eens sparren met iemand over hoe je daar nu een begin mee kunt maken? Of heb je een vraag waar je eens met iemand over door wilt praten?

Maak dan gebruik van mijn cadeau aan jou, ter ere van mijn jubeljaar. In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een volgende stap zetten, en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.


Afbeelding van 'rocky road' komt van Gwennsbakery.nl. Daar vind je ook een recept als je het eens wilt proberen: https://gwennsbakery.nl/rocky-road/

Overige afbeeldingen van unsplash.com

39 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page