top of page
Search
  • EvelineC

Sneeuw, een coronatest en de rust van Pasen

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021). In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het tweede thema is LOSLATEN.

In het Paasweekend liepen heel wat dingen anders dan ik had gedacht en gepland. Je zou denken dat ik inmiddels toch wel door zou hebben dat het in het leven zelden zo gaat als ik plan, omdat het leven nu eenmaal veel groter, weerbarstiger én avontuurlijker is dan mijn plannen en verwachtingen. Maar nee... Zo stond ‘sneeuw op 2e Paasdag’ nou niet direct op mijn wensenlijstje, en verwachtte ik het ook niet echt (ook al heb ik herinneringen aan sneeuw begin april in het jaar dat mijn dochter werd geboren). Ook had ik niet gerekend op corona in de klas van één van mijn kinderen, waardoor we ineens met thuisquarantaine en een coronatest (en inmiddels gelukkig ook een negatieve uitslag!) te maken hadden. Of op een dag met chagrijnige, verdrietige en vermoeide buien van mijzelf en enkele huisgenoten.

Wat ik had gehoopt (en gepland) was een Paasweekend vol rust, vrede en zon. Een weekend waarin ik even los zou kunnen komen van de haast van alledag en me zou verwonderen over het wonder van leven van Pasen. Een weekend waarin thuiskomen, samen, rusten en delen centraal zouden staan.


En gelukkig was daar ondanks alle ongeplande situaties ook nog ruimte voor. Maar die ruimte kwam vooral toen ik losliet dat het er op een bepaalde manier uit zou moeten zien of dat het zou moeten gaan zoals ik van tevoren had gedacht. Toen ik me realiseerde dat die leven-gevende kracht van Pasen juist ruimte biedt om te zijn wie ik ben, met verwachting en teleurstelling en al. Ik mag zijn wie ik ben, met alles erop en eraan.

Het spirituele boek van 2021, De kracht van rust’ van Mirjam v.d. Vegt, hielp me daarbij (#dekrachtvanrust, #mirjamvandervegt). Dit boek beschrijft op een heerlijk ontspannen en aansprekende manier 8 tegendraadse lessen over werk en het goede leven. En de laatste les, waar ik juist dit weekend over las, ging over ‘durf onaf te zijn’. Je mag je leven lang blijven leren, het hoeft niet perfect te zijn; sterker nog, het zál nooit perfect zijn. Laat los dat het altijd beter moet en durf onaf te zijn. Zoek de verbinding met anderen die je aanvullen, juist in hun anders zijn. Zoals Mirjam v.d. Vegt het zegt: “Kleine mens, laat je beslommeringen en gezwoeg voor een moment wat ze zijn en besef hoe krachtig jij bent in je verbinding met anderen. Je zult niet verdwijnen – je zult blijven.”


Dus liet ik weer een klein beetje meer los (bijv. dat deze blog niet op donderdag komt, maar pas op maandag…) en zocht ik de verbinding, met de mensen dichtbij, en in deze blog ook met jou. En oefen ik mezelf in het onaf zijn, met vallen en opstaan…. Misschien is dat wel het wonder van het leven na Pasen, de kracht van onaf zijn en de verbinding met de ander, en de Ander.


Waar vind jij je rust in deze tijd?

PS – Verlang jij ook zo naar rust, naar onaf durven zijn en naar verbinding, maar loop je een beetje vast? Probeer dan los te laten dat je het alleen moet doen. Zoek mensen in je directe omgeving en oefen met onaf zijn. En als je er nog wat meer over wilt doordenken en doorpraten met iemand die een reisgenoot voor je kan zijn, neem dan gerust contact op! Ik heb ook niet alle antwoorden, zoals je kunt lezen, maar ik kan goed luisteren en verbinding maken en loop graag een stukje met je mee op.

In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een stap zetten en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.

51 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page