top of page
Search
  • EvelineC

Wat is er toch mis met mij??

Zo vreselijk moe…. Wat was ik moe die laatste weken voor de vakantie. Veel meer dan normaal.

Ik hing zowat voor mijn computer, had na mijn werkdag geen puf voor wat dan ook, voelde me al overweldigd door het minste geringste. Zelfs de leuke dingen, waar ik normaliter zo van geniet – vrienden of familie ontmoeten (op 1,5 meter natuurlijk), er even gezellig op uit met ons gezin of het lezen van een boek – waren me al snel te veel. Ook kwam ik niet meer goed uit mijn woorden (dubbel onhandig in een tweetalig gezin!!) en leek mijn brein meer brij dan brein.


Toe aan vakantie dus, leek mij. En dan in augustus weer fris en fruitig aan het werk. Maar om eerlijk te zijn, krijg ik het al bijna een beetje benauwd als ik er aan denk weer fris en fruitig aan het werk te moeten…. En dat terwijl ik zulk leuk werk heb! Wat is er toch mis met mij??


Het is heel goed mogelijk, zelfs wel waarschijnlijk, dat je dit herkent! Het goede nieuws is: er is niks mis met jou! Het slechte nieuws: er is iets mis met ons allemaal….. De corona-crisis heeft ons uitgeput. We hebben snel moeten schakelen, ons continu moeten aanpassen en vaak allerlei ballen in de lucht moeten houden.

We stonden misschien wel de hele tijd ‘aan’, alert op wat er allemaal gebeurde en kon gebeuren. Het echte contact, zo essentieel voor elk mens, moest plaats maken voor online contact en contact op afstand. En dat heeft ons brein en ons lichaam uitgeput. Als je wilt weten hoe, kijk dan eens hier en hier.



Daarom drie tips om je te helpen deze zomer uit die corona-uitputting te komen:


1. Zorg goed voor jezelf! Het klinkt zo eenvoudig, maar in werkelijkheid gaan we zo makkelijk onze grenzen over en luisteren we lang niet altijd naar ons lichaam. Dus investeer deze zomer in jezelf. Zorg voor voldoende (extra?) slaap, slaap bijv. eens lekker uit als dat kan. Geniet van heerlijk gezond eten en gun jezelf af en toe ook dat ijsje of dat glas rosé. Ga zwemmen, wandelen of spelen met de kinderen, waardoor je lekker beweegt. En vergeet ook niet om af en toe lekker in je luie stoel te kruipen met een heerlijk boek en mooie muziek.

2. Houd je wereld eens aangenaam klein. Leg je telefoon, het nieuws en Facebook eens aan de kant en focus op de kleine dingen om je heen. Neem de tijd voor relaties met de mensen die je lief zijn, geniet van je balkon, tuin of het park om de hoek en het lekkere weer en laat je aandacht nu eens niet naar buiten trekken. Even cocoonen in je eigen kleine wereld, weer helemaal tot jezelf komen.

3. Richt je op de goede dingen, groot en klein, en oefen dankbaarheid. Probeer eens opnieuw met verwondering en dankbaarheid te kijken naar al die dingen die in onze wereld al zo vanzelfsprekend zijn geworden, zoals ons dagelijks voedsel en voldoende wc-papier. Waar ben je dankbaar voor in jouw leven? Het kan je helpen om een opschrijfboekje mooi te pimpen en daar een dankbaarheidsdagboekje van te maken. En daag jezelf dan uit om elke dag bijv. 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Wedden dat je jezelf verrast?


Als je nu het gevoel hebt dat je gebrek aan energie nog andere oorzaken heeft of je wilt gewoon eens doorpraten over waar je nu staat en waar je heen wilt, neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik loop graag een stukje met je op!



Foto's met dank aan unsplash.com, waar ze prachtige foto's publiceren!

56 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page