top of page
Search
  • EvelineC

Wat zijn jouw skeelers?

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (meer lezen over mijn jubeljaar? Zie blog 9-1-2021). In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het tweede thema is LOSLATEN.


Enkele weken terug heb ik eindelijk iets ondernomen wat ik al een hele tijd wilde doen, maar eigenlijk gewoon niet durfde…


Jaren geleden heb ik eens tweedehands skeelers gekocht, op zo’n koningsdagmarkt (als je nog kunt herinneren hoe dat was, op een veld met heel veel mensen om kleedjes en tafels met tweedehandsspullen heen, heerlijk!). Leek me leuk om eens te proberen. In die tijd waren mijn kinderen daar ook veel mee bezig en het was zo leuk om te zien hoe ze al snel ontwikkelden van onzekere, balans zoekende skaters die bij het minste geringste vielen, tot zelfverzekerde, snelle waaghalzen die de knie-, elleboog- en handbeschermers uit onze enorme voorraad niet meer nodig hadden. Wat zag het er aantrekkelijk uit voor mijn avontuurlijke geest die houdt van snelheid en nieuwe dingen. Dus moest ik het ook proberen, want hoe moeilijk kon het zijn, als het mijn kinderen zo gemakkelijk af gaat?

Laat ik volstaan dat mijn kinderen zo ongeveer slap van het lachen op de grond vielen, terwijl ik met mijn armen zwaaiend en angstige gilletjes slakend letterlijk een scheve schaats reed. Geen gezicht en het ging zeker niet snel…


En zo verdwenen de skeelers weer in de schuur. Inmiddels zijn de kinderen ook minder gaan skeeleren en de enkele keer dat ze het nu nog doen, blijkt de oudste mijn skeelers aan te moeten. Nou ja, komen ze in ieder geval van pas, dacht ik dan maar. De avontuurlijke geest en het verlangen diep van binnen bleven echter…


Enkele weken geleden, na het plezier van het schaatsen op natuurijs vooral van de zijkant te hebben bewonderd en benijd én omdat wandelen alleen in coronatijd toch niet altijd genoeg is, trok ik de stoute schoenen nog eens aan, of liever de tweedehands skeelers. En ik maakte met mijn dochter een tochtje door de (gelukkig stille!) wijk. Met zwaaiende armen, angstige gilletjes (zij het zachtjes) en scheve voeten en al.

Helaas was er niet veel veranderd en had ik in die jaren niet ineens op magische wijze geleerd te skeeleren als een pro, maar oh wat had ik plezier! Heerlijk buiten, samen met dochterlief die me af en toe op de been hield en me zowel uit- als toelachte (heel voorstelbaar overigens 😊), en ondanks alles toch een stukje sneller dan wandelen. En zeker een stuk avontuurlijker!


Jarenlang leek het me leuk, maar deed ik het niet. Misschien wel vooral niet, omdat ik ook wel wist dat ik het helemaal niet goed kon. Of in ieder geval niet zo goed als ik wel zo willen. Maar toen ik die verwachting en het niet durven, de schaamte uiteindelijk losliet en het gewoon ging proberen, plezier ging hebben en mezelf niet al te serieus nam, toen kwam er lucht, ademruimte, avontuur. Ik genoot van het spelen, de vrijheid, de ruimte!

Verwachtingen van jezelf of van anderen kunnen je zo tegenhouden. Angst en schaamte kunnen je in een klem houden, de adem benemen en in de weg staan van plezier. Laat het los en trek die skeelers aan! Al is je balans nog ver te zoeken, eindig je misschien met geschaafde knieën of blauwe plekken op je billen (zoals ik…) en lachen de mensen zich in eerste instantie slap om je, lach lekker mee, heb plezier en ga door; ik garandeer je dat het feit dat je het gaat dóen alleen al lucht en vrijheid geeft. Zet die eerste stap en wees trots op jezelf, je doet het hartstikke goed!


Wat houdt jou tegen? Wat zou jij toch eigenlijk wel eens willen proberen? Ofwel, wat zijn jouw skeelers?


PS – Ben jij op zoek naar meer lucht, meer plezier, meer avontuur, maar weet je even niet meer hoe je daar komt? Misschien is mijn 50voor50 actie wat voor je!

In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een stap zetten richting wat jij stevig vast wil houden, en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.

115 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page