top of page
Search
  • EvelineC

Vier de ruimte die er is!

Niet zaaien en oogsten, niet zwoegen en investeren, niet vermeerderen en woekeren, maar teruggeven en ontvangen, thuiskomen en samen, vrijheid en loslaten, rusten en delen… In het jubeljaar staat alles op zijn kop! (Meer lezen over mijn jubeljaar? Zie mijn blog Jubeljaar)

In 7 thema’s van elk 7 weken neem ik je mee op reis door mijn jubeljaar. Het eerste thema is RUIMTE.


Sinds ik op mijn 49e verjaardag mijn jubeljaar begon, vond ik het maar druk. Ik was er nog niet helemaal aan gewend dat, na een heerlijke rustige kerstvakantie, iedereen weer vol aan de bak was, thuis achter laptops en met de nodige frustratie op zijn tijd. De onzekerheid rondom de lockdown en het zoeken naar perspectief kostten ongemerkt veel energie. Bovendien gingen we die week een lang weekend weg met mijn familie. En daar moest natuurlijk van alles voor georganiseerd en geregeld worden, wassen moesten worden gedraaid en tassen ingepakt. Een volle week dus…

Want die week vierden onze ouders dat zij 50 jaar lief en leed delen met elkaar! Wat een rijkdom, wat een feest; dat kan niet anders dan gevierd worden, dwars door drukte, dwars door corona heen! In een

mooi vakantiepark hadden we 5 huisjes gehuurd, waar we allen met onze eigen huisgenoten een weekend lang verbleven. In die zin niet anders dan thuis dus, maar wel veel dichter bij elkaar. En het werd een heerlijk vierweekend; met aanpassingen weliswaar vanwege corona en niet zo groots en dichtbij als we hadden gewild en zoals mijn ouders oorspronkelijk hadden bedacht. Maar verrassend gezellig, creatief, bijzonder en uiteindelijk zelfs ontspannend.

Op de feestdag zelf konden we mijn ouders verrassen met ontbijt en later met champagne, vuurwerk (van de legale soort natuurlijk) en een cadeau. En ’s avonds met z’n allen, vanuit ons eigen huisje, een kahoot over die 50 jaar, waar op hilarische wijze bleek dat herinneringen niet altijd voor iedereen gelijk zijn... En toen was er tijd en ruimte om te genieten, 1-op-1 weer even met elkaar te verbinden tijdens een wandeling of een maaltijd en zelfs te spelen met de dunne laag sneeuw waar we minstens 2 sneeuwpoppen van konden maken en wat sneeuwballen.

En hoewel ik het dus maar druk vond door alles bij elkaar, als ik terug kijk was dit juist een weekend vol ruimte; tijd apart gezet voor familie, voor verbinding, voor samenzijn, voor mij…


Mijn les uit die eerste week? Ruimte betekent niet dat het om mij moet gaan, dat ik alles kan bepalen of dat ik alleen moet (kunnen) zijn. Volgens vanDale.nl is ruimte allereerst ‘een plaats om zich uit te strekken’. Misschien wel juist om je uit te strekken naar iets toe; naar de ander, naar perspectief, naar shalom-vrede. In verbinding komen met geliefde anderen bij wie je jezelf kan zijn.

Waar we ons zo beperkt kunnen voelen door corona, omdat we nu geen grote feesten kunnen vieren en niet zomaar bij elkaar kunnen zijn of elkaar kunnen knuffelen, leerde ik ruimte te vinden in samenzijn met afstand, in aanraking met ogen en woorden, in coronaproof wandelingen waar we elkaar van hart tot hart mochten ontmoeten.


Wat waren en zijn we dankbaar voor dit weekend en dit samenzijn, zeker toen de maatregelen de week erna werden aangescherpt en het aantal contacten verder ingeperkt; alsof het zo had moeten zijn!


Vier de ruimte die er is!


PS - Wordt 2021 ook jouw Jubeljaar? Of zit je nog vol met vragen en chaos in je hoofd, weet je niet welke kant je op moet en ben je eigenlijk wel de hele tijd aan het ploeteren en zwoegen? Misschien is het tijd om het roer om te gooien en te gaan leven vanuit de overvloed van genoeg! Wil je eens sparren met iemand over hoe je daar nu een begin mee kunt maken? Of heb je een vraag waar je eens met iemand over door wilt praten?

Maak dan gebruik van mijn verjaardagscadeau aan jou, ter ere van mijn jubeljaar. In 50 minuten ga ik met jou in een gesprek via Zoom de diepte in en help ik je een volgende stap zetten, en dat voor slechts €50. Dus ben jij of ken jij iemand die toe is aan een volgende stap, die even iemand nodig heeft om op weg te gaan, neem dan gerust contact met me op, o.v.v. ‘50voor50’.


Foto's opnieuw van unsplash.com! Leuke site, ga er eens kijken...

54 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page